Acasa Actualitate Asociațiile constructorilor din România trag un serios semnal de alarmă: Explozia preţurilor la materialele de construcţii poate genera insolvenţe şi falimente, afectând proiectele de infrastructură

Asociațiile constructorilor din România trag un serios semnal de alarmă: Explozia preţurilor la materialele de construcţii poate genera insolvenţe şi falimente, afectând proiectele de infrastructură

Publicat de Radu SÎRBU

Creșterea masivă a prețurilor din ultimul an se resimte mai ales pe piața materialelor utilizate în construcții. Explozia prețurilor a pornit la nivel internațional, odată cu relansarea economiilor în contextul relaxării măsurilor anti-COVID 19.

Scumpirea exorbitantă a preţurilor la materialele de construcţii este o realitate cu care constructorii români se confruntă în fiecare zi, în contextul în care pandemia a redus capacităţile de producţie mondiale, a afectat fluxurile de transport internaţional şi a dus la creşterea preţurilor materialelor de construcţii.

Practic, explozia de prețuri a materialelor folosite în construcție ar putea avea un impact negativ asupra pieţei de construcţii, prin insolvenţe şi falimente, a proiectelor de infrastructură aflate în derulare, prin blocaje, potrivit ziarulfinanciar.ro.

”Creşterea preţurilor materia­lelor de construcţii nu mai este o ameninţare, este o realitate care ne loveşte în fiecare zi. Pandemia a redus capacităţile de producţie mondiale, a afectat fluxurile de transport internaţional. Preţul bitumului a înregistrat o creştere spectaculoasă faţă de anul trecut, de peste 30%. (…) De asemenea, este o creştere majoră la oţel-beton, probabil că a ajuns la 40% şi este în continuă creştere“, a declarat Vlad Vameşu preşedintele Asociaţiei Române a Constructorilor de Autostrăzi (ARCA).

Un semnal de alarmă în acest sens a fost tras și de Cristian Erbașu – preşedintele Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii. „Discutăm despre creşteri de preţuri la polistiren între 30 şi 58%, la ţeavă PVC între 20 şi 26%, la tablă zincată în jur de 50%. La produsele de balastieră sunt tot undeva la 50%, iar la motorină şi bitum în jur de 20%”, a avertizat Cristian Erbaşu.

Scumpirea materialelor de construcții a afectat direct inclusiv dezvoltatorii imobiliari. Practic, constructorii care nu au asigurate toate materialele la deschiderea şantierului sunt condamnaţi la faliment.

Asociaţia Română a Constructorilor de Autostrăzi (ARCA) a cerut săptămâna trecută Guvernului modificarea legislaţiei astfel încât constructorii să îşi poată actualiza preţurile atunci când materialele se scumpesc în timpul execuţiei lucrării. „Legea achiziţiilor publice conţine mecanisme de abordare şi corectare a situaţiilor în care preţurile cresc accelerat. Problema este, însă, că aceste prevederi sunt acţionate discreţionar sau nu sunt aplicate deloc de autorităţile centrale şi locale, în lipsa unor directive clare, precise şi unitare”, au transmis drumarii.

ARCA a solicitat, printre altele, ca în contractele în derulare să se aplice formule de actualizare a preţurilor, obligarea autorităţilor contractante să actualizeze valorile estimate ale investiţiilor publice la data lansării licitaţiei şi raportarea indicilor de majorare a preţurilor la bursele de mărfuri interne şi internaţionale din economia reală, şi nu la indicele de inflaţie, cum este în prezent.

„Este necesară o abordare unitară la nivel de Guvern. Problema nu trebuie lăsată la nivelul autorităţilor publice centrale şi locale”, susţine preşedintele ARCA, Vlad Vameşu. Potrivit acestuia, lipsa de acţiune a Guvernului va duce la „creşterea numărului de firme autohtone care vor intra în insolvenţă sau chiar în faliment, blocaje financiare, imposibilitatea finalizării proiectelor de infrastructură şi creşterea numărului de şomeri”.

Trist este faptul că, la ora actuală, politicul nu își asumă responsabilitatea de ”a lua taurul de coarne” fapt ce va duce iremediabil la decapitalizarea firmelor și încetinirea semnificativă a ritmului lucrărilor.

Related Articles

Leave a Comment