Acasa Actualitate În premieră națională, constructorii de la Frasinul au început turnarea asfaltului viitorului: mai rezistent, cu o durată de viață mult mai mare și costuri de întreținere mai mici!

În premieră națională, constructorii de la Frasinul au început turnarea asfaltului viitorului: mai rezistent, cu o durată de viață mult mai mare și costuri de întreținere mai mici!

Publicat de Radu SÎRBU

Premiera a avut loc în această dimineață, pe tronsonul Cociu – Mocod al Drumului Județean 172, mixtura specială de asfalt folosită incluzând materiale obținute din reciclarea cauciucurilor uzate. Primii care toarnă în România acest tip de asfalt sunt profesioniștii grupului de firme Frasinul SRL Anieș, în parteneriat cu cei de la MOL Ungaria, compania care a patentat bitumul special folosit în mixtura asfaltică. Conform declarațiilor făcute la inaugurarea de astăzi, asfaltul turnat de la Cociu către Mocod are durată de viață cu 50% mai mare, în comparație cu unul convențional, costuri de întreținere cu 30% mai mici, rezistență la trafic greu, caracteristici îmbunătățite la temperaturi scăzute cât și la temperaturi ridicate, distanța de frânare mai scurtă cu 5-10%, zgomot de rulare fiind mai mic.

Dar iată ce au declarat organizatorii și invitații speciali la acest eveniment:

Traian Larionesi, managerul general al grupului de firme Frasinul: ”Am optat pentru această metodă pentru că am văzut că toți beneficiarii lucrărilor pentru care licităm cer o garanție destul de extinsă pentru ele, uneori o garanție pentru drumuri mai mare decât are garanția produsul pe care îl folosim la asfaltarea lui. Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a cerut, spre exemplu, garanție de 8-10 ani pentru lucrare când mixtura asfaltică are o garanție de 5 ani. În cadrul grupului am început să căutăm soluții pentru ca să putem acorda și noi o garanție mare și să putem câștiga licitațiile. Astfel, am ajuns să căutăm altă soluție tehnică. Am trimis adrese companiilor producătoare de bitum, OMV, MOL, iar cei de la MOL ne-au invitat la Budapesta la o discuție, ne-au explicat datele tehnice și ne-au arătat drumuri asfaltate cu acest bitum, le-am văzut eu cu ochii mei. Mi-a plăcut cum arătau drumurile după 6 ani și am luat hotărârea ca împreună cu ei să facem un tronson inovativ. Avantajele sunt durata de viață mai mare cu 50% față de drumurile asfaltate cu bitumul standard, costuri la întreținere mai mici, distanța de frânare mai mică cu 5-10%, zgomotul de rulare mai mic”.

Marcel Boloș – directorul Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest: ”Județul Bistrița-Năsăud are o rețea de 700 de km de drumuri, prin accesarea de fonduri europene sunt în curs de modernizare sau sunt deja modernizați circa 600 de km, ceea ce înseamnă un procent de 90% din întreaga infrastructură rutieră, ceea ce cred eu este o premieră la nivel național și nu pot decât să felicit CJ Bistrița-Năsăud. Felicit compania Frasinul pentru această inițiativă lăudabilă și mi-aș dori să avem cât mai multe proiecte de infrastructură rutieră cu astfel de tehnologii cu impact pozitiv asupra ceea ce înseamnă durabilitatea lor”.

Emil Radu Moldovan – președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud: ”E o mare bucurie pentru mine că astăzi, aici, se scrie istorie în județul Bistrița-Năsăud, unde se face performanță. Mă bucur că CJ a reușit, în 2018, să ia din cei 165 de milioane de euro puși la dispoziția CJ-urilor la nivel național suma de 105 de milioane de euro, 65% din sumă, iar în urma acelui succes de atunci urmează astfel de lucruri care se întâmplă și astăzi. E o mândrie pentru mine că aici, pe un drum județean, să aibă loc acest proces de turnare a unui mixturi asfaltice. E de salutat acest lucru. Felicit pe cei de la Frasinul că și-au asumat găsirea unei soluții pentru creșterea cu 50% a duratei de viață a acestui tronson și le mulțumesc că au găsit și soluții să suporte financiar împreună cu cei de la MOL acest tronson inovativ de circa 1,8 km. E importantă și reducerea costurilor de întreținere, și a duratei de viață, și a distanței de frânare, a zgomotului, dar creșterea cu 50% a duratei de viață este extrem de importantă ca și creșterea suportabilității la tonajul ridicat, iar în a această zonă avem foarte multe balastiere cu tonajul ridicat”.

Andraș Geiger, expert MOL Ungaria: ”E dificil de manageriat problema cauciucurilor uzate, dar ele servesc iată la producerea acestui bitum special. Granulele fine de cauciuc se obțin din măcinarea cauciucurilor uzate. Acest bitum produs de MOL se poate folosi în stații normale de producere a mixturilor asfaltice fără tehnologii speciale. Drumurile asfaltate cu acest bitum au o durată de viață sporită, rezistență mărită la încărcări și au durată mai mare de viață”.

Camelia Ene – Country Chairman & CEO MOL România: ”Noi ne-am stabilit obiective ambițioase prin intermediul strategiei noastre Shape Tomorrow prin care ne dorim să ne implicăm în proiecte de economie circulară, în care folosim deșeuri – cum ar fi cauciucul sau plasticul – ca materii prime, iar acest bitum pe care îl testăm astăzi este un produs inovator, patentat de MOL Grup, pe care îl testăm pentru prima dată în România astăzi și sperăm să fie începutul unei colaborări viitoare”.

Related Articles

Leave a Comment