În săptămâna 14-21 aprilie, Colegiul Național ”George Coșbuc” a fost implicat într-un eveniment extraordinar de formare în cadrul Proiectului de Acreditare Erasmus 2023-1-R001-KA121-SCH-000128853. Activitatea a fost organizată pe două secțiuni: stagii de job-shadowing și mobilitate de grup pentru elevi și profesori. Școala gazdă care a primit colectivul de elevi și cadre didactice de la colegiul năsăudean a fost Liceul ”Camille Claudel” din Blain, condus de domnul director Cristophe Tellier, o persoană deosebită, care a susținut îndeaproape bunul mers al întregii activități. Din instituția noastră au participat în stagii de job-shadowing două cadre didactice: Burduhos Corina (profesoară de Limba engleză, coordonatoarea proiectului) și Burdeți Paula (profesoară de Geografie), iar la mobilitatea de grup au fost implicați șase elevi de liceu, împreună cu doi profesori însoțitori: Suciu Cristina (profesoară de Limba și literatura română) și Roș Adriana (profesoară de Limba franceză).
Activitatea derulată în cadrul proiectului a fost centrată pe două obiective majore: conștientizarea elevilor cu privire la protecția mediului înconjurător și dezvoltarea valorilor europene și a eticii muncii pentru elevii si profesorii școlii noastre. Franța este patria democrației și promovării libertății individului, de aceea colaborarea cu profesorii și elevii liceului din Blain a reprezentat o oportunitate pentru instituția noastră. Experiența implicării în Proiectul de Acreditare Erasmus+ a reprezentat pentru elevii și profesorii năsăudeni o șansă unică de a lua contact cu sistemul de învățământ francez. Organizarea programului școlar este diferită, atât ca structură, cât și ca orar școlar sau strategii didactice utilizate. Profesorii și elevii români au participat la orele de curs care au fost organizate cu o mai mare durată temporală, în intervalul 8.00-17.00, cu o pauză de prânz. Participarea la aceste ore de curs și implicarea elevilor și profesorilor români în activitățile derulate a constituit un real schimb de experiență, un contact direct cu un alt sistem de educație. S-au purta discuții cu profesorii francezi pentru a înțelege mai bine diferențele, dar și similitudinile dintre cele două sisteme de educație, s-au analizat manualele școlare, tipurile de teste primite de elevii francezi, dar mai ales metodele și strategiile folosite de profesorii din Hexagon pentru a dirija întregul demers didactic. Pentru noi, această săptămână a fost una roditoare și provocatoare, deoarece am reușit să luăm contact cu o altă realitate școlară, să descoperim noi metode și strategii de predare-învățare, dar și să facem realmente parte din clasele liceului francez, elevii noștri fiind implicați direct în toate activitățile derulate, dând dovadă de seriozitate și spirit de colegialitate. Specificul sistemului francez este dat de organizarea unei activități cu un mai mare caracter practic-aplicativ, bazată pe munca pe grupe, învățarea prin descoperire și un mare volum de materiale digitale și resurse de tip RED, care dau învățării un aspect plăcut, atractiv.
Elevii noștri au prezentat colegilor francezi trei proiecte de impact în atingerea obiectivelor fundamentale ale Proiectului de Acreditare Erasmus+: ”Zero Waste”, ”Earth Atmosphere and Weather” și ”Interactive Approach to the European Human Rights”. Activitatea din școală a fost completată de o activitate extrașcolară organizată la Casa Europei în Nantes, ocazie pentru elevii noștri de a descoperi o altă viziune asupra drepturilor și valorilor europene.
La întoarcerea în țară profesorii implicați în proiect au organizat o activitate de diseminare pentru a împărtăși cu ceilalți membri ai colectivului profesoral impresiile și beneficiile acestui schimb de experiență.
Săptămâna petrecută în Franța a fost pentru noi una încântătoare și încărcată de sens, motiv pentru care le mulțumim gazdelor, pe care le așteptăm cu drag în România.
Prof. Suciu Cristina, Prof. Burduhos Corina