Colegiul Național ”George Coșbuc” Năsăud derulează proiectul de acreditare domeniul educație școlară 2022-1-RO01-KA120-SCH-000109515, din cadrul Programului Erasmus+, în perioada 2023-2027.
Obiectivele acreditării:
1 . Imbunatatirea abilitatilor de comunicare intr-o limba de circulatie internationala a 20% din cadrele didactice titulare in institutie
2 .Facilitarea accesului a cel putin 7 profesori la activitati de job shadowing in vederea initierii de activitati extracuriculare la nivelul scolii.
3 .Sprijinirea elevilor cu dificultati de integrare ,prin dezvoltarea competentelor necesare pentru cel putin 15% din profesorii scolii pana in 2028.
4 .Constientizarea a 10% dintre elevii scolii ,pana in 2028, cu privire la protectia mediului inconjurator
5 . Dezvoltarea valorilor europene și a eticii muncii la 10% dintre elevii școlii noastre.
Activitățile desfășurate în cadrul acestui proiect au fost coordonate de prof. Corina Liana Burduhos și au constat în mobilități de grup cu elevii, activități de job shadowing și participare la cursuri de formare pliate pe obiectivele proiectului.
În primul an de acreditare 12 elevi însoțiți de 4 profesori au participat la mobilități în Italia și Franța. Ambele mobilități au vizat școli care nu sunt implicate în proiecte Erasmus iar colaboarea cu acestea a fost facililtată de către Primaria orașului Nasaud în Mandello del Lario și Comitetul de înfrațire Rebrișoara-Blain, in localitatea Blain, Franța. Tot la Liceul ”Camille Claudel” Blain, 2 cadre didactice au participat la activități de job shadowing la disciplinele geografie și limba engleză. În acest sens, rolul nostru a fost de ambasadori Erasmus, prin încurajarea școlilor gazdă să aplice la rândul lor pentru proiecte Erasmus+ .Tot în anul școlar 2023-2024, 4 cadre didactice au urmat cursul de formare ”UN’s 17 Sustainable Development Goals: from lesson-planning to teaching”, la Padova, Italia.
Cel de-al doilea an de acreditare a implicat 16 elevi si 4 cadre didactice în mobilități de grup în Finlanda și Portugalia, un cadru didactic în activitate de job shadowing în Finlanda și 3 cadre didactice participante la cursuri de formare pe temele: ”Environmental Education” și ”Active Citizen-the power is in your hands!” în Salonic, Grecia. După întoarcerea din mobilitate, profesorii au realizat proiecte didactice pe care le-au aplicat în cadrul orelor de curs. De asemenea, în acest an, au avut loc activități în cadrul comisiilor metodice la nivelul școlii, în cadrul săptămânilor ”Scoala Altfel” și ”Școala Verde”participări la concursuri corelate cu obiectivele proiectului precum concursul național ”Made for Europe”, unde 2 elevi au obținut premiul II la etapa județeană cu prezentarea activităților pe tema drepturilor și valorilor europene derulate în cadrul proiectului, concursul ”Povestea mea Erasmus” , unde am obținut un premiu I și un premiu II, concursul județean ”Nouă ne pasă de mediul înconjurător” unde 4 elevi din școala primară au obținut premiul II cu creații artistice din materiale reciclabile. Tot cu elevi din învățământul primar s-au finalizat două proiecte etwinning ”Learn, Act and Sustain” și ”Breath for the Future” care au implicat activități în colaborare cu școli din alte țări pe parcursul anului școlar 2024-2025.La întoarcerea din fiecare mobilitate, participanților li s-a solicitat feedback, pentru ca mobilitățile să fie îmbunătățite. Au fost publicate articole și comunicate de presă după fiecare mobilitate și au avut loc activități de multiplicare. Tot pentru îndeplinirea obiectivului care vizează componenta green, printre rezultatele măsurabile se poate aminti faptul că au fost plantați 50 de puieți în cadrul proiectului de plantare la distanță desfășurat de Viitor Plus prin programul de împădurire Adoptă un copac. Activitatea de plantare a fost precedată de prezentarea teoretică a ghidului de plantare corectă a unui copac,furnizat de către organizatorii proiectului.
În ceea ce privește digitalizarea, ca prioritate Erasmus+, elevii participanți au utilizat platforme digitale precum Canva în realizarea jurnalului de mobilitate. În plus, este în curs de finalizare o broșură cu ISBN, în care sunt cuprinse proiecte didactice elaborate de colegii participanți în mobilități, exemple de activități si jurnale de job shadowing.
Tot ca parte a acestui proiect, în perioada 11-16 noiembrie 2024, școala noastră a găzduit elevi de la Prime School International Portugalia și Vääksyn Yhteiskoulu Finlanda. Cu acest prilej am organizat activități în colaboare cu Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud, Brigada 81 mecanizată Bistrița , ONG ”Meteo BN” și clubul de robotică al Colegiului Național ”Petru Rareș” Beclean. Reprezentanții celor două școli au fost invitați la o discuție pe tema experiențelor Erasmus + la Inspectoratul Școlar Județean de către doamna inspector Doina Macarie.
În cadrul activităților de final de proiect, la începutul anului școlar a fost prezentat și impactul pe care acest an de acreditare l-a avut în rândul participanților, pe baza unui chestionar elaborat de echipa de implementare. Cadrele didactice și-au exprimat bucuria de a fi participat la aceste activități și recunoștința de a fi implicați în proiect.
Proiectul de acreditare Erasmus+ urmărește valorizarea calității pregătirii profesionale de specialitate, prin activitățile de mobilitate planificate și prin integrarea materialelor realizate pe parcursul mobilităților, precum și a produselor finale, toate acestea aducând beneficii atât profesorilor, cât și elevilor din școlile participante la proiectul de acreditare, validat până în anul 2027.
Prof. Corina Liana Burduhos