În perioada 29 iulie-2 august 2024, Colegiul Național ”George Coșbuc” Năsăud a fost implicat într-un eveniment extraordinar de formare în cadrul Proiectului de Acreditare Erasmus+ 2023-1-R001-KA121-SCH-000128853. Cursul cu tema ”UN’s 17 Sustainable Development Goals: from lesson-planning to teaching”a fost organizat în Padova de către firma ”Teachersrise Mobility and Cooperation” și a avut o durată de 5 zile (23 ore). Din instituția noastră au participat 4 cadre didactice: Director-Vîju Steluța Reghina, Burduhos Corina Liana(coordonatoarea proiectului) , Șchiopu Maria Elisabeta și Suciu Ioan Sorin -profesori, alături de cadre didactice din Portugalia, Germania, Grecia ,Irlanda și Republica Cehă.
Activitatea derulată în limba engleză a fost centrată pe unul dintre obiectivele majore ale proiectului nostru: conștientizarea cadrelor didactice cu privire la importanța derulării unor activități de promovare a unui stil de viață sustenabil. În 2015, Organizația Națiunilor Unite a adoptat „Agenda 2030 pentru durabilitate”.Cele 17 obiective de dezvoltare durabilă (ODD) ale sale sunt un plan pe 15 ani pentru stimularea acţiunii în domenii percepute a fi de importanţă critică pentru umanitate şi planetă: 1. Fără sărăcie 2. Foamete „zero” 3. Stare de sănătate bună și bunăstare 4. Educație de calitate 5. Egalitatea de gen 6. Apă curată și canalizare 7. Energie curată și la prețuri accesibile 8. Muncă decentă și creștere economică 9. Industrie, inovare și infrastructură 10. Inegalități reduse 11. Orașe și comunități durabile 12. Consum și producție responsabile 13. Acțiune climatică 14. Viața sub apă 15. Viața terestră 16. Pace, justiție și instituții puternice 17. Parteneriate pentru realizarea obiectivelor. Unde suntem noi în raport cu aceste obiective? Care sunt noile tendințe? Cum pot fi folosite ODD-urile ca și instrument de sprijinire a elevilor în cadrul activităților educative, în dezvoltarea gândirii critice și a abilităților de comunicare? Cursul pe care l-am urmat și-a propus să răspundă la aceste întrebări, să ne familiarizeze cu conținutul obiectivelor adoptate și să ne ofere exemple de activități practice de învățare bazate pe ODD-uri. Mai mult decât atât, cursanții au avut ocazia să împărtășească propriile experiențe și proiecte scolare și să colaboreze în realizarea unor activități menite să pregătească elevii pentru un viitor durabil.
Pe lângă activitatea de formare, cadrele didactice au experimentat cultura și civilizația italiană prin vizitarea unor obiective turistice importante din Padova : prima Gradină Botanică Universitară din lume (1545), Muzeul Eremitani, Capela Scrovegni, capodoperă a pictorului Giotto di Bondone , Bazilica Sf. Anton .
Săptămâna petrecută în Italia a reprezentat o experiență profesională și personală de neuitat iar cunoștințele însușite la curs vor fi implementate în cadrul lecțiilor la clasă și în activitățile extrașcolare care se vor derula în anul școlar următor.
În calitate de coordonator de proiect , mulțumesc colegilor mei pentru implicarea ,seriozitatea și colaborarea în activitățile desfășurate.
Prof. Burduhos Corina